Afgelopen donderdag stond het veelbesproken voorstel betaald parkeren op de agenda voor een opiniërend debat in de gemeenteraad. Bij ONS Belang hebben we fractielid Tom Schilder en steun-raadslid Ron Veerman, 2 deskundigen op dit vlak. Een luxepositie. Beide heren hebben een verleden op de afdeling verkeer bij de gemeente Edam-Volendam, alvorens ze uitvlogen naar respectievelijk Purmerend en Amsterdam. Ron Veerman deed afgelopen donderdag het woord namens ONS Belang.
Voorstel betaald parkeren raakt kant noch wal
ONS Belang heeft weinig op met het voorstel zoals het er momenteel ligt. Zo is het onnodig complex door verschillende parkeertarieven, waarbij bezoekers na 3 uur parkeren worden ‘weggejaagd’ door een enorme kostenstijging oplopend tot wel 10 euro (!) per uur. Daarbij zorgt het terugbrengen van de parkeerschijfzone in het centrum van Volendam en Edam naar maximaal een half uur voor veel hinder voor de bewoners van deze straten. Een half uur is niet voldoende voor een bezoek van familie, vrienden, een mantelzorger of monteur. Zij zullen elders (betaald) moeten parkeren op één van de parkeerterreinen zoals het Marinapark, Tase-terrein, Baanstraat en Singelweg. Dit zorgt ervoor dat de parkeerdruk op deze parkeerterreinen toeneemt met als gevolg dat ook deze – en met name de kleinere parkeerterreinen – regelmatig vol komen te staan.
Betaald parkeren als oplossing voor welk probleem?
Wij verwachten door de verschillende parkeertarieven en parkeerschijfzones van een half uur dan ook juist méér zoekverkeer met bijbehorende overlast en verkeersonveilige situaties. Dit is niet alleen onwenselijk, maar ook onnodig omdat in de huidige situatie door een groot deel van de bewoners van de oude kommen geen (groot) parkeerprobleem wordt ervaren. Ook blijkt dit niet op basis van parkeerdrukcijfers. Daarom vragen wij ons af of betaald parkeren een passende maatregel is, of dat het centrum van Edam en Volendam meer gebaat is bij (minder ingrijpende) maatregelen die de leefbaarheid en veiligheid verbeteren.
Oproep tot participatie gesteund door hele oppositie, weggewuifd door coalitie
Wat ONS betreft gaat het voorstel terug naar de tekentafel en beginnen we waar het hoort. Namelijk; bij de inwoners van de Oude Kom, winkeliers, ondernemers en andere belanghebbenden in Edam en Volendam. Hoe wordt de parkeerdruk en verkeersveiligheid ervaren in deze gebieden? En welke oplossingen liggen het meest voor de hand? Met die kennis heb je een goede startpositie.
De motie van ONS Belang werd mede gesteund door alle oppositie partijen. Echter, werd ook deze motie weer afgewezen door de coalitiepartijen VD80, BVNL, CDA en Zeevangs Belang. Zo noemde BVNL – waar participatie naar eigen zeggen hoog in het vaandel staat – de motie met de oproep tot participatie ‘niet van belang’ omdat dit onderdeel uitmaakt van het voorstel van VD80 om een pilot betaald parkeren te starten. Dit staat haaks op onze overtuiging dat het raadplegen van inwoners enkel zin heeft als het aan de voorkant van het proces plaatsvindt en niet op basis van een uitgewerkt plan of pilot.
Coalitiepartijen stemmen vóór pilot betaald parkeren
Misschien nog wel het meest opmerkelijke aan de hele avond was de opstelling van VD80 door zich tegen het voorstel van hun eigen wethouder te keren en een motie vóór een pilot betaald parkeren in te dienen. Mogelijk wil de partij geen risico lopen met de verkiezingen van maart 2026 in aantocht door op deze manier een definitief besluit over betaald parkeren uit te stellen.
Ondanks alle kritiek op het voorstel, hebben de coalitiepartijen de motie aangenomen vóór betaald parkeren. In de vorm van een pilot op één of meerdere parkeerterreinen. Hoe, wat, wanneer, waarmee, hoelang en wat het kost stond er niet in. Of zoals collega Sean Tol (GroenLinks) het noemde; ‘dit is een motie vol lege woorden’. Een pilot voor betaald parkeren in een klein gedeelte van Volendam of Edam, terwijl in de naastgelegen straten gewoon gratis kan worden geparkeerd. Bij ONS Belang hebben we wel een idee wat de uitkomst van de pilot gaat zijn. Bovendien vraagt zelfs een pilot om kostbare investeringen zoals parkeermeters, inzet van boa’s of een scanauto. Worden deze investeringen na afloop van de pilot weer tenietgedaan op het moment dat betaald parkeren toch niet wordt ingevoerd? Wij zien het niet gebeuren.
ONS Belang pleit voor een andere aanpak
Concluderend zijn wij heel ontevreden over de gang van zaken in aanloop naar dit voorstel. Wij vinden het onbegrijpelijk dat inwoners, ondernemers en andere belanghebbenden niet vooraf zijn geraadpleegd en onze oproep om dit alsnog te doen door de coalitiepartijen werd afgewezen.
Het voorstel voor betaald parkeren is wat ONS betreft onlogisch en bevorderd de leefbaarheid en veiligheid allerminst. Wij hebben dan ook het voorstel gedaan om in plaats van een aanvullend onderzoek naar betaald parkeren, te onderzoeken hoe de leefbaarheid en veiligheid kan worden vergroot in de oude kommen van Edam en Volendam. Dit is een compleet andere insteek, waarbij het mogelijk is om per gebied en zelfs per straat maatwerk te leveren; ook zonder de invoering van betaald parkeren.
Fractie ONS Belang.